مجله تندرستی

دیابت ، علائم و راههای پیشگیری

پیشگیری از دیابت

زمانی که بدن فردی نتواند قند مصرف شده را در بدن برای تولید انرژی بسوزاند، فرد دچار بیماری دیابت می شود. یکی از دلایل شایع جهت نارسایی کلیه، کوری، قطع عضو، بیماری های قلبی و عروقی و سکته این بیماری می باشد. هورمونی با نام انسولین در بدن وجود دارد. غذاهای هضم شده زمانی که به مولکول قند( گلوکز) تبدیل می شوند. به وسیله این هورمون به انرژی تبدیل می شود. دیابت یا همان بیماری قند زمانی در بدن نمود پیدا می کند که بدن انسولین کافی جهت تبدیل قند به انرژی تولید نکند. به این ترتیب گلوکز در بدن تجمع می نماید و موجب مرض قند می شود. در ادامه قصد داریم شما را با انواع دیابت آشنا کنیم.

انواع دیابت

  • دیابت نوع یک: زمانی که سیستم ایمنی بدن به سلول های بتای لوزالمعده ( مسئول تولید انسولین)    به طور اشتباهی حمله می کند. خود بدن هورمون های انسولین را درون بدن از بین می برد. دلیل این واکنش و حمله هنوز برای پزشکان مشخص نشده است. اما ممکن است عوامل ژنتیکی در آن موثر باشد. این صدمات در بدن دائمی هستند و موجب بیماری دیابت نوع ۱ می شود.
  • دیابت نوع دو: در دیابت نوع ۲ بدن به طور غیر طبیعی به هورمون های انسولین واکنش نشان می دهد. به همین دلیل بدن نمی تواند از انسولین های موجود در بدن استفاده کند. این امر موجب می شود لوزالمعده تحریک شده و انسولین بیشتری تولید نماید. این روند موجب می شود پس از مدتی بتای لوزالمعده دیگر قادر به تولید انسولین مورد نیاز بدن نباشد. از همین رو تولید انسولین پایین می آید و قند خون بالا می رود. این نوع از دیابت ممکن است به دلیل مشکلات ژنتیکی، اضافه وزن و یا بی تحرکی به وجود آید.
  • دیابت بارداری: در دوران بارداری هورمون هایی در بدن بانوان تولید می شود که مهارکننده انسولین می باشند. به همین دلیل ممکن است بانوان در این دوران دچار بیماری دیابت شوند. این بیماری در دوران بارداری ممکن است با علایم  مختلفی رخ دهد. گرسنه و تشنه ماندن بیش از حد، کند شدن بهبود زخم، تاری دید، تکرر ادرار، ایجاد خارش های پوستی، خواب آلودگی و خستگی غیر طبیعی بدن از علائم دیابت در این دوران می باشد.
  • دیابت پنهان: نوعی دیگر از این بیماری وجود دارد که، به آن دیابت پنهان می گویند. این نوع دیابت مرگ خاموش شناخته می شود. این نوع از بیماری معمولا هیچگونه علائمی را در بدن بیمار به وجود نمی آورد. به همین دلیل ممکن است افراد تا مدت ها متوجه نشوند که، بیمار هستند. دیابت پنهان معمولا در افراد بالای ۴۵ سال سن رخ می دهد. همچنین افرادی که در معرض ابتلا به نوع ۲ می باشند، افراد دارای مشکلات کلسترول، افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان هستند، افرادی که دارای اضافه وزن هستند، افرادی که قبلا تست گلوکز آنها غیر طبیعی بوده است و بانوانی که در دوران بارداری دچار این بیماری شده اند ممکن است به این نوع از دیابت مبتلا شوند.

عوارض دیابت

علائم دیابت

خشکی دهان، احساس تشنگی بیش از حد و احساس خستگی بی دلیل، تاری دید و کاهش وزن ناگهانی از علائم اولیه ابتلا به این بیماری می باشد. همچنین از دیگر علائم دیابت می توان به تاخیر در زمان بهبود زخم ها، عفونت مجاری ادراری و ناتوانی های جنسی اشاره نمود. بیماری نوع ۲ به آهستگی در بدن شروع می شود. از این رو ممکن است، علائم آن دیرتر خود را نشان دهند. اما نوع ۱ آن با سرعت بیشتری در بدن رشد می کند. از همین رو علائم آن زودتر نمایان می شود.

معمولا افرادی که دارای قند خون بالا هستند، علائمی شبیه به این بیماری دارند. که به آن پیش دیابت گفته می شود. افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند معمولا بالای ۴۵ سال سن دارند. یا اینکه در خانواده سابقه این بیماری را دارند. افرادی که اضافه وزن دارند زیر، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین فشار خون بالا و چربی بالا در بدن نیز می تواند موجب ابتلا به دیابت شود.

علایم دیابت

راه های پیشگیری از ابتلا به دیابت

  • از صبحانه صرف نظر نکنید
    بسیاری تصور می کنند که نخوردن صبحانه می تواند به افراد کمک کند تا از دیابت یا اضافه وزن جلوگیری کنند . ولی در حقیقت کسانی که صبحانه های سبک می خورند ۳۵ تا ۵۰ درصد کمتر از کسانی که صبحانه نمی خورند مبتلا به دیابت می شوند. فقط باید از خوردن مقدار زیاد کربوهیدرات و غذاهای چرب در صبحانه اجتناب کنید.
  • سالاد زیاد بخورید
    می توانید انواع مختلف سالاد را قبل از غذای اصلی بخورید.این کار به شماکمک خواهد کرد تا از خوردن غذاهای چرب و نامناسب بپرهیزید.
  • مرتب ورزش کنید
    ورزش منظم بسیار مهم است . اگر زیاد به باشگاه های ورزشی علاقه ندارید می توانید کلاس شنا بروید. هدف اصلی این است که بدن شما تحرک داشته باشد تا کالری بسوزانید.
  • هرروز مقدار زیادی آب بنوشید
    بهترین روش نوشیدن آب کافی انتخاب یک بطری زیباست. می توانید بطری مورد علاقه خود را انتخاب کرده و چندین بار در روز با آن آب بخورید. بایدحداقل به میزان ۸ لیوان در روز آب بنوشید.
  • مقدار زیادی میوه بخورید
    میوه هایی نظیر سیب، پرتغال، هلو ، هندوانه و .. عالی خواهند بود.
  • رژیم غذایی خود را یادداشت کنید
    می توانید لیست روزانه ی رژیم غذایی خود را بنویسید. این کار را یک هفته انجام دهید تا بدین صورت قادر به کنترل خود در زمان خوردن غذاهای پر کالری باشید. این کار مطمئنا باعث می شود بیشتر احساس مسئولیت کنید.
  • میزان پروتئین را کاهش دهید
    خوردن گوشت ، مرغ یا ماهی نباید زیاد باشد. از گوشت سرخ کرده پرهیز کنید. بیشتر مرغ ، ماهی یا بوقلمون و.. را کبابی مصرف کنید.